lördag 20 september 2014

Dag 77

Sträcka: 45km
Totalt: 2307km
Från: Gåsören
Till: Rönnskärs
Väder: Perfekt Sol och vindstilla.

Jag tog en skön sovmorgon vilket var behövligt efter gårdagens sena men mycket trevliga kväll. Fick sedmera också en gemensam frukost med sällskapet vilket var förbaskat mysigt. Efter frukosten togs en promenad runt hela ön vilket tog drygt en halvtimme. Fin liten ö med sin unika historia som både fyr och lots ö. Så strapatserna på förmiddagen resulterade att jag inte kom iväg förrän jag intagit lunch.

Därefter kom en paddling som var helt underbar med sol och vindstilla till en  början. Dock så svidande naturen om och erbjöd mig en spännande resa då jag kunde surfa länge och väl på en och samma våg. Men sista biten så gjordes det helomvändning igen fast nu till motvind och kämpig motström. Då blir man mindre glad men lyckan att gå imål för dagen är ändå så underbar. Tyvärr blev målgången denna gång lite annorlunda då jag paddlade i mörker mot slutet. Fick följa en fyr som tyvärr i bäckmörkret tog mig rätt in i ett grund. Många verbala hot mot vågorna och sin egna idioti för att jag inte landsting tidigare gjordes. Men till slut kom jag som sagt fram.

Tyvärr kom jag iland på fel sida vilket resulterade i resans första olycka. Ramlade i det nattsvarta mörkret på de tok hala stenarna och drog näsan rätt i närmaste sten. Så blodet rann. Duktigt. Lyckligtvis visade det sig att ett äldre par som var ute och gick sin kvällspromenad såg min pannlampa och erbjöd mig generöst med både en dusch, husrum samt mat. Guld värt kan jag säga när du står blöt, kall och blodig. Och stort tack till mina räddare i nöden på Rönnskärs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar