torsdag 25 september 2014

Dag 82

Sträcka: 68km
Totalt: 2471km
Från: Lövskärs hamn
Till: Repskäret
Väder: Sol. Fm 7-10 m/s. Em 5m/s.

Dagen började skit med blåst i visserligen rätt riktning väst men den vart lite väl i kraftigaste laget. På gränsen till paddlingsbar faktiskt men det gick vägen. Fick visserligen paddla lite annorlunda då jag inte kunde de snedda över så som ville utan jag var fast i vågornas liv. Blev många duschar och kallt som vanligt men imed den låga temperaturen kände jag att det var extra dumt idag att bli blöt. Men jag visste också det skulle bli bättre och varmare mot eftermiddagen så jag höll ut. Fick paddla väldigt mycket stelt då jag fick hela tiden ta mig till närmaste ö och undvika alltför öppna passager. Men sen på eftermiddagen släppte vinden och det kändes som vindstilla efter förmiddagens pust och stånk. Blev varm och paddlade mig torr! Helt sjukt men sant och mot sen eftermiddag när jag behövde det som mest så var havet helt okej att paddla öppet i. Så jag tog mig hela vägen fram till? Där satt jag och pratade i telefon när en herre hittade mig. Han undrade vad jag höll på med som vanligt och efter en snabb förklaring så blev jag inbjuden till en varm stuga istället för mitt mindre varma tält. Med tanke på att det börjat blåsa upp också så tackade jag inte nej till det hela. Väl i värmen och med lite mat i magen så bekräftades mina farhågor. Höst stormarna är här och imorgon kommer det blåsa 15-20m/s och jag paddlar inte hur nära jag än må vara i sådant Väder. Så nu får jag lugnt invänta bättre väder så sista tre milen kan avsluta ett oförglömligt äventyr med handpåläggning av rr59. Kan ju nästan se dit. Så retfullt det är att vara så nära men ändå så långt ifrån. Men jag riskerar inget och vädret rår jag inte på vid dessa vind hastigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar