måndag 7 juli 2014

Dag 2

Sträcka: 20km
Totalt: 29km
Från: Lunnevikens Camping 
Till: Saltö
Väder: Topp till bott
En riktigt bra provtryckar dag var det idag. Kunde börja tidigt innan solen hade börjat bränna för det gjorde den så småningom. Tyvärr varade det inte hela dagen utan framåt lunch så slog vädret och det bestämt, från sol till ösregn som påminner mer om vattenfall än regn. Sikten blev imed det noll vilket var mindre bra men det fanns inga vågor iaf. Dumt tänkt av mig för minuten efter hällregnet och jag kan se fören igen ser jag också hur vågorna börjar slå mot en. Får lägga om till plan b och viker rätt in mot mål b. Inser dock att jag inte kommer komma dit då jag börjar ansamla mer vatten i kajaken än vad det är utanför så plan c! (Alltid redo). Dock något improviserad då kajaken är numera en något förminskad Titanic och aktern är mera under ytan än ovanför. (svårt dock att avgöra oavsett vilket då det regna ganska friskt fortfarande, mullrande åska gjorde inte saken bättre iheller) Tar mig dock in bakom klippväggarna och hamnar i lä från motvinden vilket var ganska skönt och tar mig "simmandes" in till en nästan perfekt strand. Då jag är ganska nedkyld så har jag ganska fort fått upp tältet, varmt ombyte och lite mat, två timmar senare när regnet upphör så är det dags för skadebedömning. Fören har ackumulerat ca 2 msk vatten, sittbrunnen har mycket då regnet även tillfört sitt men värst är klar akterskottet som har en ca 1,5 dm hög vattenpelare rätt igen allt. Maten låg här. Jag har numera mindre (ätbar) mat. Det positiva är att resen av kvällen med undantag av några stänk var regnfri till sådan grad att solen tittade fram med mot kvällen med. Jag har då vid uppehåll tömt, rengjort och använt den extra vattentäta packpåsen till den mat som är kvar. Så nu har vi en hel arsenal av nya erfarenheter varpå den viktigaste är vilken våghöjd jag klarar av med utrustningen. Så dålig distanspaddling men utmärkt provdag. Nu ska vi ha en god natts sömn så vi är redo imorgon.
Avslutningsvis ber vi om gott väder resten av turen och vid dåligt så ge mig åtminstone en enhällig väderleksrapport då alla idag har sagt olika...
Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar