söndag 10 augusti 2014

Dag 37

Sträcka: 37km
Totalt: 1090
Från:Vindö
Till: Västervik
Väder: Regn och moln

Tog en liten sovmorgon till 8 då regnet skulle enligt rapporten lugna sig och det gjorde det med. Så halv nio satt jag i kajaken och Paddlade på igen när regnet började. Stressade lite och navigera fel vilket uppenbarligen kan hända den bästa vilket kostade mig en rundtur bland visserligen fina kobbar men det var en blöt timme. Så mellan regnet och uppehållen så Paddlade jag vidare i skärgården utan större problem, hittade dock ett riktigt fint litet guldkorn som jag dessutom kunde skula lite vid då den stora massan hällregn kom. Skulade i ett hederligt gammalt båthus som höll tätt trots det nog var byggt på tidigt 1800 tal. Ja sen var det lite passager och så och de är ju över öppet vatten så finns inte mycket att skriva om det mer än vinden nu vänt till rent västlig så den blåste mig rätt ut i det blå om man inte kompenserade. Såg dock resans snyggaste skepp. En härligt stor två mastare med fyra försegel som såg helt underbar ut att vara på och ljudet hon gjorde ifrån sig när hon gled upp om mig är väldigt svårbeskrivligt men väldigt unikt och trevligt. Jag är ganska tyst av mig om man jämnför med vanlig segelbåt men här hade jag lite konkurrens faktiskt. Det är så en segelbåt ska bete sig. Inte som de moderna swishande ylande sakerna som man hör på mils avstånd om vinden ligger rätt... Jag kom slutligen fram till västerviks camping där jag passade på att äta lite innan jag tog mig vidare sista 400 meterna till motobåthamnen då campingen skulle ha 350kr för en övernattning. Tråkigt men likväl förståligt. Nu ska det sovas så jag kan hoppa upp tidigt och paddla...

1 kommentar:

  1. Hej André! Hoppas allt löper planenligt. Reportaget var i tidningen i går, ska skicka pdf men hittar inte din mejladress.
    Bästa, Janne A

    SvaraRadera