lördag 16 augusti 2014

Dag 42

Sträcka: 25km
Totalt: 1299km
Från: Askö
Till: Nynäshamn
Väder: Moln hela förmiddagen och sen braka hela skyn ner.

Vaknade i morse och insåg först nu vart jag lagt mig...i en fårhage. Inte undra på att t.o.m. Jag reagerade på lukten. Sov gott gjorde jag iaf. Packade snabbt ihop och med en lätt frukost i mig gav jag mig iväg. Paddla ingen lång bit idag utan ville bunkra upp lite och turista vilket var ett tag sen kände jag så in till Nynäshamn kom jag ganska fort. Passerade ett par trevliga ställen på vägen där dragets? kanal var väldigt mysig men kort. Övriga skärgården hade gott och blandat att erbjuda. Dock så sista två timmarna så kunde inte moder natur stå emot längre och droppade allt regn på en stackars liten kanotist. Man är inte stor på jorden när hon släpper lös regn och åska... Kom som sagt fram till Nynäshamn och fick där ett mycket trevligt mottagande av hamnens ansvariga. Fick dusch och BASTU! Fatta lyxen av bastu när man är genomblöt och kall. Efter uppvärmning av kroppen och ombyte gjort så började turistandet. Började med att hitta en grill/pizzeria som mättade mig något sånär efter en 200g burgare och en pizza. Sen var det centrum dom gällde och de hade nyligen byggt om och det såg riktigt trevligt ut. Sista besöket var matbutiken och där buffade jag mig rejält på det mesta. Kan nog blivit lite för mycket då det sista fick ligga i sittbrunnen. Sist men inte minst avrundades kvällen med glass innan jag gjorde oss klar för avfärd och en sovplats. Precis när jag ska ge mig av för att slänga mitt sista skräp så träffar jag två herrar på bryggan som frågar om jag är kanotisten. Förklarade vad jag höll på med och det ena ledde till det andra och det hela slutade med att jag inte kom iväg för tältplats utan jag blev bjuden ombord på deras segelbåt för berättelser,vin och sovplats. Jupp fick sova i salongen på båten och jag lovar det var en helt underbar nattsömn med kluckande av vatten, skydd mot regn och värme. Fick mig att minnas mina svunna tider när jag sov i stridsbåt 90...

Tack till alla er tre i segelbåten som gjorde kvällen så minnesvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar