måndag 25 augusti 2014

Dag 51

Sträcka: 31km
Totalt: 1623km
Från: Sikhjälma
Till: Furuvik
Väder: Stekande sol!

Efter en som sagt mycket kylig natt så kom jag upp tidigt då solen verkade lysa ute, tyvärr inte in i tältet men lyste gjorde den. Kom ut ur tältet och till min stora njutning så ser jag solen precis klättra upp över trädtopparna och värma en. Jösses vad gott det var. Sen tittar jag ut över havet som ligger i perfekt stilje med dimbankar över och runt kobarna och skären. Sagolikt vackert var det. Skulle till och packa kajaken som låg förtöjd med segelbåten när ena herren sticker fram snoken och frågar om jag ätit frukost eller om jag skulle vilja ha en tugga ihop med dem. Valet var lätt och strax därefter fick smaklökarna belönas med müsli, yoghurt och ostmackor. Så himla gott och med den utsikten samt vädret så var det svårt att inte sitta och grina(skånska för le, inte gråta). Lite skitsnack efter frukosten gjorde inte saken sämre. Så då de skulle tillbaka till öregrund och hämta sina fruar så fick jag själv ta och bege mig över bukten för att komma till Gävle hållet. Passerade bukten helt utan problem då vattnet var som en spegel och det enda som störde var dina egna ljud. Mysigt. Tom värmen var ok att hantera då den kyliga nordanvinden smekte en lagom ändå. Kom fram till min destination lagom runt halv tre tiden så ut med allt blött och se till att få det något sånär torrt. Har också gjort det lite avgörande beslutet att inte skjuta längre på att bli klar med skrivandet så nu ska jag stanna på land tills min examensrapport är helt klar. Detta innebär alltså att jag inte kommer paddla något på ett antal dagar framöver om jag känner mig själv rätt. Dessutom ska det vara riktigt skitväder nu de kommande två dagarna som hjälpte mig att fatta detta beslut. Men det ger mig tid till att vila bakdelen iaf som är det enda stället som jag har ont av under mina paddeldagar. Har verkligen inte det rätta sittfläsket som någon av herrarna på segelbåten uttryckte det;-)

2 kommentarer:

  1. Lycka till med skrivarpausen.
    Betr.sittvärken: Vik/rulla en trrasa/handduk o fomra till ring. Placera den runt där svanskotan hamnar i sitsen. Alt. 2 bitar dyna e.dyl under skinkorna. Allt för att avlasta trycket på svanskotan. /L

    SvaraRadera