lördag 23 augusti 2014

Dag 49

Sträcka: 38km
Totalt: 1536km
Från: Grisslehamn
Till: Öregrund
Väder: FM sol och fint. Em. Regn. Non-stop. Ca 3 m/s vind genomgående hela dagen.

Jag vaknade tidigare än vad jag ställt klockan till så fick bara fyra timmars sömn. Gick ändå upp och imed det var helt vindstilla under natten så var allt daggblött och kyligt. Tråkigt att behöva packa ihop ett blött tält. Träffade också på en del pratglada morgon människor. Denna gång en pensionerad militärtekniker så det blev mång roligt berättelser där även jag själv kunde bidra med ett par från min egen tid. Kom tillslut iväg och fick lite att tänka på mest filosofiska saker men en berättelse har fastnat lite extra;

En flyttfågel trivs väldigt bra i vår värme som sträckt sig långt över det normala för säsongen och hans kompisar har precis flyttat då de inte vågade chansa längre. Så vår lilla fågel stannade och det var varmt länge till men så till slut slog vintern till och med den kylan. Vår tappra vän höll ut länge men gav till slut upp och skulle också flytta söderut. Så han började flyga, till en början högt och starkt men vintern kom snabbt så energin försvann snabbt för vår fågelvän som började flyga lägre och lägre hela tiden. Slutligen var han inte mycket mer än precis halvmetern över marken när han tillslut föll ihop på den nu frusna marken på grund av kylan. Så där ligger vår lille vän och fryser och är knappt vid liv men så kommer en ko förbi och släpper en blaja rakt ner på vår lille vän. Efter ett tag så kvicknar vår vän till då värmen har fått liv i honom igen. Tyvärr inser vår vän att han sitter lite fast och kan inte riktigt ta sig loss. Så vår vän fågeln börjar kvittra en stund. Då kommer en katt fram som mycket varsamt hjälper fågeln ur blajan men som sen gör processen kort med den.

Så vad ska man ta med sig från denna historia? Jo den som sätter en i skiten behöver inte alltid vara en ovän likaså den som hjälper en ur skiten behöver inte vara ens vän. Men vad som verkligen gäller är: sitter du i skiten så lös det själv, kvittra för hel*ete inte!

Har man inte mycket mera än tid så kan man filosofera ganska mycket om detta...

Jag kom iaf slutligen fram till öregrund där jag fick en bra tältplats och gott om tid att turista lite så det blev extra trevligt. Anledningen till varför jag fick gott om tid var för att mot slutet av dagens etapp regnade det så in i nordens och enligt väderprognosen skulle det fortsätta hela kvällen så då struntade jag i att paddla vidare. Känns väldigt bra att kunna göra så då det ger en bra utrymme för frihet och verkligen slippa allt med tidspress :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar