fredag 15 augusti 2014

Dag 41

Sträcka: 49km
Totalt: 1274km
Från: Oxelösund
Till: Askö
Väder: Molnigt med svaga vindar och vågigt.

Tog en liten sovmorgon igen, njöt av den varma soliga morgonen som kunde torka upp utrustningen lite. Åt min lilla frukost packade och skulle precis iväg när en motorbåt lägger till vid kanotbryggan. Jag är inte sån så jag hälsade och det visade sig det vara boende på ön mitt emot som skulle hämta tidningen och hämta sin nya toalettdörr som skulle levereras dit. Jag berättar vad jag håller på med och de vet precis vad blå bandet är. Kul. Iaf resulterade det hela i en inbjudan till riktig frukost som det varmt tackades ja till. Så där satt vi i solen på deras brygga och åt frukost alla fyra (deras dotter på 16 anslöt med) historier berättades och helt plötsligt så var klockan ett när jag tyvärr var tvungen att lämna dem för att ta mig någonstans. Mycket trevligt möte och än en gång har resan varit värd allt bara genom att träffa människor som här i "Frukostfamiljen".
Själva paddlingen då? Jo tanken var Nynäshamn men riktigt så långt kom jag inte utan landade på Askö istället. Hit kom jag också efter mörkrets inbrott vilket faktiskt var lite läskigt att paddla i. Skärgård ok, öppen Östersjö med vågor som du knappt ser, mer respektgivande och mindre njutbart. Under min resa hit så var tanken skärgård också men då vågorna under dagtid var mycket roligare att leka i, blev det mycket öppet vatten och många stunder med att agera guppy-fisk och roa mig på ett sätt som antagligen bara kanotister förstår.

Tack än en gång till Oxelösunds kanotklubb för att jag fick övernatta och likaså varm tack till Frukostfamiljen som mättade mig på både ma, sällskap och historier:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar